Search This https://vohl.blogspot.com

Saturday, February 3, 2024

The Old Man and the Sea [trang 2.3]

 

But remember how you went eighty-seven days without fish and then we caught big ones every day for three weeks.”

“I remember,” the old man said. “I know you did not leave me because you doubted.”

a“

t was papa made me leave. I am a boy and I must obey him.”

“I know,” the old man said. “It is quite normal.” “He hasn't much faith.” “No,” the old man said. “But we have. Haven't we?”

“Yes,” the boy said. “Can I offer you a beer on the Terrace and then we'll take the stuff home.”

“Why not?” the old man said. “Between fishermen.”

They sat on the Terrace and many of the fishermen made fun of the old man and he was not angry. Others, of the older fishermen, looked at him and were sad. But they did not show it and they spoke politely about the current and the depths they had drifted their lines at and the steady good weather and of what they had seen. The successful fishermen of that day were already in and had butchered their marlin out and carried them laid full length across two planks, with two men staggering at the end of each plank, to the fish house where they waited for the ice truck to carry them to the market in Havana. Those who had caught Sharks had taken them to the shark factory on the other side of the cove where they were hoisted on a block and tackle, their livers removed, their fins cut off and their hides skinned out and their flesh cut into strips for salting.

When the wind was in the east a smell came across the harbour from the shark factory; but today there was only the faint edge of the odour because the wind had backed into the north and then dropped off and it was pleasant and sunny on the Terrace.


“Santiago,” the boy said.

“Yes,” the old man said. He was holding his glass and thinking of many years ago.

“Can I go out to get sardines for you for tomorrow?”

“No. Go and play baseball. I can still row and Rogelio will throw the net.”

“T would like to go. If I cannot fish with you, I would like to serve in some way.”

“You bought me a beer,” the old man said. “You are already aman.”

“How old was I when you first took me in a boat?”

“Five and you nearly were killed when I brought the fish in too green and he nearly tore the boat to pieces. Can you remember?”

“I can remember the tail slapping and banging and the thwart breaking and the noise of the clubbing. I can remember you throwing me into the bow where the wet coiled lines were and feeling the whole boat shiver and the noise of you clubbing him like chopping a tree down and the sweet blood smell all over me.”

“Can you really remember that or did I just tell it to you?” “IT remember everything from when we first went together.”

The old man looked at him with his sun-burned, confident loving eyes.

“If you were my boy I'd take you out and gamble,” he said. “But you are your father's and your mother's and you are in a lucky boat.”

“May I get the sardines? I know where I can get four baits too.”

“T have mine left from today. I put them in salt in the box.”


========================================

trang 2.3

Nhưng hãy nhớ rằng bạn đã trải qua tám mươi bảy ngày không có cá và sau đó chúng tôi bắt được những con cá lớn mỗi ngày trong ba tuần.”

“Tôi nhớ rồi,” ông già nói. “Tôi biết bạn không rời bỏ tôi vì bạn nghi ngờ.”

Một"

Đó là bố đã bắt tôi bỏ đi. Tôi là một cậu bé và tôi phải vâng lời anh ấy.”

“Tôi biết,” ông già nói. “Nó khá bình thường.” “Anh ấy không có nhiều đức tin.” “Không,” ông già nói. "Nhưng chúng ta có. Phải không?”

“Ừ,” cậu bé nói. “Tôi có thể mời bạn một cốc bia ở Terrace rồi chúng ta sẽ mang đồ về nhà nhé.”

"Tại sao không?" ông già nói. “Giữa ngư dân.”

Họ ngồi trên Terrace và nhiều ngư dân đã chế nhạo ông già nhưng ông không hề tức giận. Những người khác, những ngư dân lớn tuổi, nhìn anh và buồn bã. Nhưng họ không để lộ ra ngoài mà chỉ nói một cách lịch sự về dòng chảy cũng như độ sâu mà dây câu họ đã thả cũng như thời tiết tốt và ổn định cũng như về những gì họ đã nhìn thấy. Những ngư dân thành công ngày hôm đó đã đến và làm thịt con cá marlin của họ rồi khiêng chúng nằm dài trên hai tấm ván, với hai người đàn ông loạng choạng ở cuối mỗi tấm ván, đến nhà cá nơi họ đợi xe chở đá chở chúng. đến chợ ở Havana. Những người bắt được cá mập đã đưa chúng đến nhà máy sản xuất cá mập ở phía bên kia vịnh nhỏ, nơi chúng được kéo lên trên một khối và dây câu, gan của chúng bị cắt bỏ, vây của chúng bị cắt, da của chúng bị lột ra và thịt của chúng bị cắt thành từng dải để muối. .

Khi gió thổi về phía đông, mùi hôi từ nhà máy cá mập bay khắp bến cảng; nhưng hôm nay chỉ còn chút mùi hôi vì gió đã lùi về hướng bắc rồi lặng dần và trên Terrace trời nắng dễ chịu.


“Santiago,” cậu bé nói.

“Ừ,” ông già nói. Anh đang cầm ly rượu và nghĩ về nhiều năm về trước.

“Ngày mai tôi có thể ra ngoài lấy cá mòi cho bạn không?”

"KHÔNG. Đi chơi bóng chày đi. Tôi vẫn có thể chèo thuyền và Rogelio sẽ ném lưới.”

“T muốn đi. Nếu tôi không thể câu cá với bạn, tôi muốn phục vụ theo cách nào đó.”

“Bạn đã mua cho tôi một cốc bia,” ông già nói. “Bạn đã là Aman rồi.”

“Tôi bao nhiêu tuổi khi lần đầu tiên bạn đưa tôi đi thuyền?”

“Năm và cậu suýt bị giết khi tôi mang con cá vào quá xanh và nó suýt xé thuyền ra từng mảnh. Bạn có thể nhớ được không?”

“Tôi có thể nhớ tiếng đập và đập đuôi, tiếng đập vỡ thanh cản và tiếng ồn của cú đánh. Tôi có thể nhớ bạn đã ném tôi xuống mũi tàu, nơi có những sợi dây cuộn ướt và cảm thấy toàn bộ con thuyền rung chuyển và tiếng bạn đánh anh ta như chặt một cái cây và mùi máu ngọt ngào khắp người tôi.”

“Anh thực sự có thể nhớ được điều đó hay tôi chỉ kể cho anh nghe thôi?” “NÓ nhớ mọi thứ từ lần đầu tiên chúng ta đi cùng nhau.”

Ông lão nhìn anh bằng đôi mắt cháy nắng đầy tin tưởng và yêu thương.

“Nếu cậu là con trai tôi, tôi sẽ đưa cậu đi chơi và đánh bạc,” anh nói. “Nhưng bạn là của cha và mẹ bạn và bạn đang ở trên một chiếc thuyền may mắn.”

“Tôi có thể lấy cá mòi được không? Tôi cũng biết nơi có thể kiếm được bốn miếng mồi.”

“Tôi còn lại của tôi từ hôm nay. Tôi bỏ chúng vào muối trong hộp.”

No comments:

Post a Comment